Zo zorgen wij voor de mondgezondheid van uw familielid

Wat doet de Ouderenmondzorg
praktijk?
Wij zorgen voor de mondgezondheid van de bewoners, rechtstreeks in het woonzorgcentrum. Onze vriendelijke tandartsen en mondhygiënisten bieden zorg die is afgestemd op de persoonlijke behoeften en gezondheid van elke bewoner, vooral voor wie zelf niet naar een tandarts kan. We komen naar de kamer van de bewoner of werken in de behandelruimte van het centrum, zodat de zorg comfortabel en vertrouwd voelt. Daarnaast helpen we de verzorgers van het centrum met tips voor de dagelijkse mondverzorging. Ons doel is om de mond van uw familielid gezond te houden en problemen te voorkomen, met aandacht en respect voor zijn of haar welzijn.

Wat zijn de kosten voor de mondzorg van mijn familielid?
Als uw familielid een indicatie heeft voor "WLZ met behandeling" of "verblijf inclusief behandeling", is de mondzorg volledig gratis via de Wet Langdurige Zorg. U hoeft niets te betalen of te regelen met een zorgverzekeraar. Heeft uw familielid deze indicatie niet? Dan gelden de tarieven van de Nederlandse Zorgautoriteit. Vaak worden deze kosten (deels) vergoed door een aanvullende zorgverzekering. We helpen u graag om te kijken wat in uw situatie geldt, zodat u precies weet waar u aan toe bent.

Kan ik de tandarts
van mijn familielid spreken?
Ja, dat kan. Vul het contactformulier in en laat ons weten dat u een telefoongesprek met de tandarts wilt. Geef de naam en geboortedatum van uw familielid en de naam van de zorginstelling op. Ons team regelt dan snel een telefoonafspraak voor u, zodat u al uw vragen kunt stellen.

Kan de tandarts omgaan met de dementie van mijn familielid?
We weten dat het gedrag van uw mensen met dementie soms onvoorspelbaar kan zijn, en dat is helemaal niet erg. Onze tandartsen en mondhygiënisten hebben ervaring in het omgaan met dementie. Ze bieden rust en geduld, ook als uw familielid onrustig, verward of stil is.

Kan mijn familielid met een kunstgebit geholpen worden?
Een goed passend kunstgebit is belangrijk voor het comfort en welzijn. Onze tandarts bekijkt zorgvuldig wat nodig is. Als reparatie of een nieuw kunstgebit nodig is, komt onze ervaren prothesetechnicus langs in het woonzorgcentrum om dit te regelen. Ook met een kunstgebit of prothese is het belangrijk dat de tandarts met regelmaat de mondgezondheid controleert.

Het inschrijven lukt niet. Wat moet ik doen?
Geen probleem. Vul het contactformulier in en vertel ons kort wat er misgaat. Ons team neemt binnen een werkdag contact op en zorgt samen met u dat alles goed komt, stap voor stap.

Ik heb een klacht over de behandeling van mijn familielid. Wat kan ik doen?
Ondanks de inzet van onze medewerkers kan het gebeuren dat u niet tevreden bent over de behandeling in onze praktijk. Wat kunt u doen? 1.Blijf er niet mee zitten maar spreek ons erop aan, dan lossen we het op. U kunt het beste een bericht sturen via het contactformulier, zodat de tandarts tijd voor u kan maken. 2.U kunt ook kijken op Allesoverhetgebit.nl of uw vraag daar beantwoord kan worden. Of win telefonisch advies in bij het Tandheelkundig Tandheelkundig Informatiepunt (TIP), tel. 0900 202 5012. 3.Is uw klacht nog niet opgelost, dan kunt u uw klacht indienen bij de KNMT, de beroepsvereniging waar deze praktijk bij aangesloten is. Een onafhankelijke klachtenfunctionaris zal dan kosteloos tussen u en ons bemiddelen, met als doel alsnog een oplossing te vinden. 4.Komt u er ondanks de hulp van de klachtenfunctionaris niet uit, kunt u voor €75 een beroep doen op de Geschilleninstantie Mondzorg . Dan wordt uw klacht door een commissie van vijf deskundigen beoordeeld. We begrijpen dat u wilt dat uw familielid de beste mondzorg krijgt. Dit alleen als de zorginstelling waar uw familielid woont met ons samenwerkt. Werkt de zorginstelling nog niet met ons? Vul dit aanvraagformulier zo volledig mogelijk in. We gaan dan onderzoeken of we uw familielid kunnen helpen, bijvoorbeeld door een nieuwe samenwerking te starten met de zorginstelling waar uw familielid verblijft.

Kan mijn familielid mondzorg krijgen van de Ouderenmond zorgpraktijk?
We weten hoe belangrijk het is dat u weet wat er gebeurt met de mondzorg van uw familielid. Na elk bezoek zetten onze tandartsen en mondhygiënisten een korte update in het systeem van de zorginstelling, zoals "Nedap" of "ONS". Dit kunt u vaak inzien via de familieportal van de instelling. Na de eerste afspraak maken we een zorgplan dat beschrijft welke controles en behandelingen nodig zijn, en ook dit vindt u in het systeem. Mocht de tandarts dit met u willen bespreken, dan zal hij of zij contact met u opnemen. Wilt u meer weten of het zorgplan bespreken? Vul dan het contactformulier in. Ons backofficeteam zal dan een belafspraak met de tandarts inplannen zodat de tandarts alles rustig met u kan doornemen.
Hoe werkt het?

1. Informatie bij de intake
Bij de intake van de zorginstelling krijgt u een e-mail met uitleg over hoe u uw familielid kunt inschrijven voor onze mondzorg. Heeft u deze e-mail niet ontvangen? Geen zorgen! Vul het contactformulier op onze website in, en we sturen u snel alle informatie.
2. Inschrijven voor mondzorg
Vul het inschrijfformulier in op onze website. Zodra we het inschrijfformulier hebben ontvangen, plannen we een eerste bezoek van de tandarts in voor uw familielid.
3. Een persoonlijk zorgplan
Onze tandarts bezoekt uw familielid om zijn of haar mond te bekijken, leest het dossier, en praat met de verzorgers om te begrijpen wat hij of zij nodig heeft. De tandarts maakt een zorgplan specifiek voor uw familielid. Dit plan zetten we in het systeem van de instelling (zoals "Nedap" of "ONS"), zodat u het kunt volgen als u inlogt in het familieportaal van de zorginstelling. Als het nodig is, belt de tandarts u om alles door te spreken.
4. Zorg en controles
Op basis van het zorgplan komt onze tandarts, mondhygiënist of een andere specialist langs voor controles, behandelingen, of bijvoorbeeld hulp met een kunstgebit. Na elk bezoek plaatsen we een korte update in het systeem van de instelling, zodat u altijd weet hoe het gaat.



Wat doet de Ouderenmondzorgpraktijk?
Wij zorgen voor de mondgezondheid van de bewoners in het woonzorgcentrum. Onze vriendelijke tandartsen en mondhygiënisten bieden zorg die is afgestemd op de persoonlijke behoeften en gezondheid van elke bewoner. We komen naar de kamer van de bewoner of werken in de behandelruimte van het centrum, zodat de zorg comfortabel en vertrouwd voelt. Daarnaast helpen we de verzorgers van het centrum met tips voor de dagelijkse mondverzorging. Ons doel is om de mond van uw familielid gezond te houden en problemen te voorkomen, met aandacht en respect voor zijn of haar welzijn.
Wat zijn de kosten voor de mondzorg van mijn familielid?
Als uw familielid een indicatie heeft voor "WLZ met behandeling" of "verblijf inclusief behandeling", is de mondzorg volledig gratis via de Wet Langdurige Zorg. U hoeft niets te betalen of te regelen met een zorgverzekeraar. Heeft uw familielid deze indicatie niet? Dan gelden de tarieven van de Nederlandse Zorgautoriteit. Vaak worden deze kosten (deels) vergoed door een aanvullende zorgverzekering. We helpen u graag om te kijken wat in uw situatie geldt, zodat u precies weet waar u aan toe bent.
Hoe weet ik of mijn familielid een indicatie heeft voor WLZ met behandeling of verblijf inclusief behandeling?
Na de intake van de zorginstelling wordt de zorgindicatie in het systeem van de zorginstelling geregistreerd. Zodra dat is gebeurd krijgt u een e-mail van ons gebaseerd op de zorgindicatie van uw familielid. Dit maakt altijd duidelijk welke zorg uw familielid ontvangt. Heeft u toch vragen? Vraag het gerust aan de zorginstelling – zij hebben alle informatie. U kunt ook contact met ons opnemen; wij helpen u graag om alles helder te krijgen.
Waar kan ik terecht met vragen over de behandeling van mijn familielid?
Heeft u een vraag over de behandeling van uw familielid? Stuur dan een mail met uw vraag, de naam en de geboortedatum van uw familielid naar tandarts@ouderenmondzorgpraktijk.nl . Ons team zal uw vraag binnen twee werkdagen beantwoorden.
Kan de tandarts omgaan met dementie?
Het gedrag van mensen met dementie kan soms onvoorspelbaar zijn, en dat is helemaal niet erg. Onze tandartsen en mondhygiënisten hebben ervaring in het omgaan met dementie. Ze bieden rust en geduld, ook als uw familielid onrustig, verward of stil is.
Kan mijn familielid met een kunstgebit geholpen worden?
Ook met een kunstgebit of prothese is het belangrijk dat de tandarts met regelmaat de mondgezondheid controleert. Een goed passend kunstgebit is immers belangrijk voor het comfort en welzijn. Onze tandarts bekijkt zorgvuldig wat nodig is. Als reparatie of een nieuw kunstgebit nodig is, komt onze prothesetechnicus langs in het woonzorgcentrum om dit te regelen.
Het inschrijven lukt niet. Wat moet ik doen?
Geen probleem. Vul het contactformulier in en vertel ons kort wat er misgaat. Ons team neemt binnen een werkdag contact op en zorgt samen met u dat alles goed komt, stap voor stap.
Ik heb een klacht over de behandeling van mijn familielid. Wat kan ik doen?
Ondanks de inzet van onze medewerkers kan het gebeuren dat u niet tevreden bent over de behandeling in onze praktijk. Wat kunt u doen? 1.Blijf er niet mee zitten maar spreek ons erop aan, dan lossen we het op. U kunt het beste een bericht sturen via het contactformulier, zodat de tandarts tijd voor u kan maken. 2.U kunt ook kijken op Allesoverhetgebit.nl of uw vraag daar beantwoord kan worden. Of win telefonisch advies in bij het Tandheelkundig Tandheelkundig Informatiepunt (TIP), tel. 0900 202 5012. 3.Is uw klacht nog niet opgelost, dan kunt u uw klacht indienen bij de KNMT, de beroepsvereniging waar deze praktijk bij aangesloten is. Een onafhankelijke klachtenfunctionaris zal dan kosteloos tussen u en ons bemiddelen, met als doel alsnog een oplossing te vinden. 4.Komt u er ondanks de hulp van de klachtenfunctionaris niet uit, kunt u voor €75 een beroep doen op de Geschilleninstantie Mondzorg . Dan wordt uw klacht door een commissie van vijf deskundigen beoordeeld. We begrijpen dat u wilt dat uw familielid de beste mondzorg krijgt. Dit alleen als de zorginstelling waar uw familielid woont met ons samenwerkt. Werkt de zorginstelling nog niet met ons? Vul dit aanvraagformulier zo volledig mogelijk in. We gaan dan onderzoeken of we uw familielid kunnen helpen, bijvoorbeeld door een nieuwe samenwerking te starten met de zorginstelling waar uw familielid verblijft.
Kan mijn familielid mondzorg krijgen van de Ouderenmondzorgpraktijk?
We begrijpen dat u wilt dat uw familielid de beste mondzorg krijgt. Dit kan alleen als de zorginstelling waar uw familielid woont met ons samenwerkt. Werkt de zorginstelling nog niet met ons? Vul dit aanvraagformulier zo volledig mogelijk in. We gaan dan onderzoeken of we uw familielid kunnen helpen, bijvoorbeeld door een nieuwe samenwerking te starten met de zorginstelling waar uw familielid verblijft.
Hoe blijf ik op de hoogte van de mondzorg voor mijn familielid?
We weten hoe belangrijk het is dat u weet wat er gebeurt met de mondzorg van uw familielid. Na elk bezoek zetten onze tandartsen en mondhygiënisten een korte update in het systeem van de zorginstelling, zoals "Nedap" of "ONS". Dit kunt u inzien via het familieportaal van de instelling. Na de eerste afspraak maakt de tandarts een op maat gemaakt zorgplan dat beschrijft welke controles en behandelingen nodig zijn, en ook dit vindt u in het systeem. Mocht de tandarts dit met u willen bespreken, dan zal hij of zij contact met u opnemen. Wilt u meer weten of het zorgplan bespreken? Vul dan het contactformulier in. Ons backofficeteam zal dan een belafspraak met de tandarts inplannen zodat de tandarts alles rustig met u kan doornemen.
Ik heb bij de intake van mijn zorginstelling geen informatie gekregen over het inschrijven van mijn familielid. Wat nu?
Geen zorgen. Vul het contactformulier hieronder in en vermeld de naam, geboortedatum van uw familielid en de naam van de zorginstelling waar hij/zij verblijft. Ons team neemt binnen een werkdag contact op en zorgt dat u alle informatie krijgt, zodat het voor u helemaal duidelijk is.
VEELGESTELDE VRAGEN
Antwoorden op uw vragen over de mondzorg
Vragen over de zorg voor uw familielid
We weten hoe belangrijk het is dat uw dierbare goed verzorgd wordt. Vul het formulier hieronder in als u meer wilt weten. Ons team neemt binnen een werkdag contact op om uw vragen te beantwoorden.